Zoeken in blog
Blog categorieën
- Modeblog (129)
- Aanwijzingen (0) click
- Onderhoud (3) click
- Modebord (40) click
- Markies (6)
- Mode Glossarium (28) click
Vooral in het bedrijfsleven is het belangrijk om een goede indruk maken. Wie kledingregels serieus neemt die komt al snel uit bij het statusverhogende maatpak (of aangepaste kleding wanneer uw portemonee nog niet zo goed gevuld is) in klassiek donkergijs. Niet voor niets heeft men het over "Business Black". Met dit in gedachte kan men met een wit overhemd en een conservatief gestreepte stropdas eigenlijk niet veel verkeerd doen. Wat veel te vaak over het hoofd wordt gezien is dat dit aanzienlijk veel invloed heeft hoe we overkomen bij de tegenpartij. Juist bij moeilijke onderhandelingen kan het nuttig zijn om deze subtiele signalen eens wat nader onder de loupe te nemen. Want wie weet wat de simpele en minder simpele trucs zijn neemt de onderhandelaar zo de wind uit de zeilen om ze vervolgens bewust te gebruiken - en succes zal niet lang op zich laten wachten.
U heeft een reputatie van streng en afstandelijk te zijn en daarbij ook nog een moeilijke onderhandelaar? Dit hoeft niet noodzakelijkerwijs slecht te zijn. Maar de scherpe kantjes gaan ervan af tijdens een persoonlijk gesprek. Waarom is het lichtblauwe overhemd bij bankiers en in het middenkader zo populair? Het ziet er professioneel en serieus uit, maar zonder al te veel de baas de loef af te steken. De kleur van het shirt vermindert het contrast vergeleken met de stropdas. Om deze keus te ondersteunen kan men het pak wat lichter – alleen maar een beetje lichter - dan gebruikelijk uitkiezen. En de stropdas mag daarbij een niet al te groot contrast zijn.
Als alternatief kunt u juist het tegenovergestelde bereiken. Een wit shirt heeft meer gezag dan lichtblauw en hoe donkerder de kleur van het pak, hoe groter de kans is dat er een aura van macht gaat ontstaan. Maar vermijd ten alle tijde het zwarte pak. Dit is zo ongelofelijk ontzagwekkend dat deze in de zakenwereld volledig is voorbehouden aan de directie en pas helemaal tot zijn recht komend met een krijt gestreept pak en zelfs een wit pochet. De kers op de taart en de belichaming van de spreuk "Dress for Success" is en blijft de juiste stropdas. "Power Tie" is het sleutelwoord: een stropdas die de drager een aura van macht geeft, gezag en vastberadenheid.
Als men nu kijkt naar het juiste antwoord op de vraag wat is nu eigenlijk een Power stropdas, dan krijg je verschillende antwoorden die zich tegenspreken en zo onduidelijk zijn dat je de indruk krijgt dat de auteur zich heeft verscholen achter het antwoord op deze vraag. In elk geval is het geheel gemakkelijker te herkennen dan het te omschrijven. De ene vindt dat de uiteindelijke stropdas in dit geval fel effen rood moet zijn terwijl de andere de voorkeur geeft aan de Britse Regiments stropdas. Maar wat maakt dat een stropdas anders overkomt dan een andere? Nou, dat zijn twee dingen: 1 verbazing, 2 contrast.
Verbazing wil niet zeggen dat je nu alleen maar gaat kleden met een stropdas met een grappig stripfiguur of in schreeuwende kleuren. Het gaat erom dat je goed nadenkt welke de stropdas op dat moment bij die gelegenheid goed past. En eventueel pakt u dan een andere. Het mag best een beetje conservatief zijn, maar je hoeft niet aan alle verwachtingen te voldoen. In de jaren '90 was de rode stropdas als simpele stropdas erg populair omdat die eenvoudig was, maar opvallend genoeg om normaal gesproken een taboe op kantoor te zijn - tenzij je het kon veroorloven. Want daar gaat het om bij het verrassingeffect: zelfvertrouwen uistralen.
Echter wat wel belangrijk is, is het contrast. Let maar eens goed op de stropdas tijdens het voorlezen van beursberichten door hooggeplaatste beleidsmakers. Met strepen natuurlijk. Maar nooit in lichte pastelkleuren of vloeiende overgangen, maar in tegengestelde, goed gedefinieerde vlakken. Beperk jezelf tot twee of drie kleuren. Als dan tenminste één scherpe kleur afsteekt bij je shirt dan kan er niet veel meer fout gaan.